Sunday, October 4, 2009

المتنصًر الصغير / ابراهيم - أثانسيوس - أنا بحب بابا يسوع


الاقباط متحدون


ليس من السهل أن تتحدث لطفل صغير وتجرى معه حوارًا تسأله فيه عن ماذا يشعر تجاه معتقده الديني الذي يمارس طقوسه ببراءة تجعلك في خجل عند مقارنة إحساسه البسيط بالآخرين الذين يمارسون ذات طقوسه وينتمون لعالم الكبار. إبراهيم طفل مصري عمره ثماني سنوات ونصف وهو يُعتبر أصغر مُتنصر في العالم إن جاز لنا وصفه بذلك ويقول " أنا بقيت مسيحي علشان أنا باحب بابا يسوع، وعلشان بابا يسوع بيعلم الناس تعمل حاجات حلوة وتحب بعضيها، وماما هي اللي علمتني حاجات كتيرة حلوة عن بابا يسوع".
وعن أسمه في المعمودية قال إبراهيم (لما جه أبونا يعمدني وقال لي عايز اسمك يبقى إيه قلت له: أنا عايز اسمي يبقى أثناسيوس علشان أثناسيوس حاربوه وقالوا له العالم ضدك يا أثناسيوس، فقال لهم: وأنا كمان ضد العالم" وأنا برده ضد العالم!!).
وقال المتنصر الصغير / إبراهيم "أثناسيوس": من ساعة ما بقيت مسيحي وأنا باروح الكنيسة على طول وأصلي وأتناول وبحب الناس كلها وما بكرهش حد أبدًا علشان بابا يسوع علمنا كدة، وبابا يسوع كمان عمل معجزات كتيرة وشفي المرضى وقوّم الناس الميتين، أنا باحب بابا يسوع قوي".
يُذكر أن الطفل إبراهيم هو ابن المتنصرة المصرية نجلاء محمد الإمام "كاترين
.................................................
......................................
.............................
.................
..........
المتنصًرون الأقبـــــاط

No comments: