Saturday, July 4, 2009

كشف ملابسات شلح القمص بولا كاهن البلنيا بإتفاق رسمي بين أمن الدولة والأنبا يؤنس والأنبا بيشوي وإقحام المتنصريين في الموضوع

يؤانس / مش هنلغي القرار حتي لو اتظاهرتوا عشرين سنة
يمنع المتظاهرين من الوصول للبابا

قرار شلح

تعلن بطريركية الأقباط الأرثوذكس بالقاهرة عن تجريد القمص (بولا فؤاد نخلة) من الكهنوت وعودته إلى اسمه العلماني وهو بالميلاد (ميخائيل فؤاد نخلة) وهو من كهنة البلينا بمحافظة سوهاج


.................................

قداســــة البابا شنوده الثالث عندما شاهد الجماهير الغفيرة أراد التراجع في القرار حبا في شعبة
فرفض الأنبا يؤنس


وقال لو كل قرار أخذته الكنيسة تم التراجع فية بسبب بعض المظاهرات فلن يكون لنا كلمة عليا بعد اليوم

..................................
خــــاص المتنصًرون الأقبـــاط / المتنصريين الجدد

منذ فبراير الماضي والأحداث تتسارع في طريقها لشلح القمص بولا فؤاد نخلة والسبب في هذا هو كالأتي
جهاز أمن الدولة المصري غاضب جدا من سلوك القمص بولا فؤاد نخلة وأراد بكل اتصالاتة بكهنة الكنيسة وخاصة المجموعة المحيطة بقداسة البابا شنوده الثالث بتجريد هذا الكاهن وتدميرة وإزاحته من طريقهم الذي يسعون فية بكل قوه لإضطهاد المسيحين والمتنصريين في كل ربوع مصر فلأن القمص بولا فؤاد خليل هو من الشخصيات القوية في الصعيد وهو من عائلة كبيرة وغنية ولها نفوذ وتاريخية وقديمة ومحبوب داخل شعبة فلا تستطيع أجهزة الأمن إعتقالة او الإقتراب منة ولذلك فإن الطريقة الوحيده لإزاحة هذا الرجل المؤمن من طريق الشياطين هي بشلحة وتجريده من رتبتة الكهنوتية داخل الكنيسة القبطية .
ولذلك وضعت أجهزة الأمن العنصرية المتطرفة لهاذا الرجل مخطط شديد الإحكام وقع كإتفاق بين الأمن من جهة والأنبا يؤنس وإشترك الأنبا بيشـــوي بشكل مبطن في الموضوع ليكتمل الفساد الإداري لقادة الكنيسة القبطية المحيطين بقداسة البابا شنودة والحاجبين عنة كل المعلومات الحقيقية التي من السهل ان توضح الصوره وتعلي كلمة الحق والعدل .
فهؤلاء المتكلمين بإسم الكتاب المقدس هو أكثر الناس تعاونا مع من يكرهون الكتاب المقدس بل هم من يحاولون بكل قوة الدخول في اللعبة السياسية ويحاولون أيضا اقحام بعض اساقفة الصعيد معهم في طريق السياسة وهو ما يرفضة كثير من رجال الكنائس في الصعيد وهذا كي لايشوب الإيمان المسيحي أي عثرات سياسية او اعلامية تميع من العمل المسيحي الخدمي لشعب الكنائس في الصعيد ولذلك فكنائس الصعيد تمثل القوة الحقيقية للمسيحية في مصر وهي الأن تحت مجهر الأنبا بيشوي الذي يريد تفكيكها .

الإتفاق بين الأمن والكنيسة وإقحام المتنصريين لضرب القمص بولا خليل

من المعلوم للجميع أن القمص بولا خليل كان دائم العمل علي خدمة ومساعدة المتنصريين فهو لم يكن فقط يساعدهم علي السفر أو يسعي لحمايتهم أو يجند الكنيسة لخدمة كلمة الرب بل وصل بة الأمر لركوب سيارتة ومعة متنصرين وتسفيرهم لخارج مصر لدول مجاوره بل كان يساعدهم في ازماتهم المالية قدر المستطاع
هذا الرجل المؤمن داخل الكنيسة القبطية كان احد اقطاب الإيمان المسيحي التبشيري القويم فكان محبوب من شعبة ومن المتنصرين
ولم يفعل هذا فقط مع المسيحيين الجدد ولكنة كان يبحث عن الخراف الضالة فكثيرا هي زياراتة لأمن الدوله ليأخذ بالقوة وبكل الوسائل الممكنة المسيحيين الذين يقعون في شباك الإسلام وبعض الفتيات الساذجات ويعيدهم الي حضن الكنائس ليس في كنيستة فقط ولكن في كنائس أخري وبالتالي هو يضرب مخطط الأمن لأسلمة أكبر عدد من الأجيال القبطية والمسيحية القادمة وأيضا يساعد المتنصريين وبهاذا فإن مخطط تدمير الأقباط ومحو هويتهم وضرب المسيحية في مصر أصبح علي المحك فلذلك خطط الأمن المصري العنصري المتطرف لضرب هذه العقبة في مقتل بل طردها نهائيا من الكنيسة القبطية وبما انهم ليس لديهم الصلاحية لذلك فيوجد هناك من هم أهلا لهاذا الموضوع وعلي رأسهم الأنبا بيشوي وأيضا الأنبا يؤنس .

وكان الإتفاق كالتالي :- إعطاء الكنيسة القبطية تسهيلات كثيره في الكنائس وترميمها وبنائها ومساعده الأسماء التي ستتعاون مع الأمن علي التلميع الإعلامي وفي المقابل تخليص الأمن من هذا القمص (بولا فؤاد خليل) وإستيعاب الشعب الذي سيغضب من التخلص منة .

فالمخطط وضعة الأمن ونفذتة الكنيسة وحدث التالي :-

جاءت فتاة يقال عنها كذبا (متنصرة) ولكنها مسلمة يقولون ان اب كاهن عمدها
تم ارسالها عن طريق شخص للقمص بولا فؤاد خليل وقالوا لة أنها علي وشك القتل وبمحبة شديدة وافق القمص علي مساعدة الفتاة وأرسل لها خادم مكرس عندما رأها الخادم وجدها ترتدي ملابس شبة عارية فشك أنها ليست متنصرة ولكن إعتقد ان هذا سلوك شخصي غير مسئول منها وحاول مساعدة
الفتاة وارسلها لبيت اختة لتسكن هناك فتره من الوقت ومن ثم تقابل القمص بولا فؤاد خليل لمساعدتها في ضيقاتها
وعندما قابلتة الفتاة قصت له حكاية وقال لها القمص سنصلي لكي وأعادها لمسكنها المؤقت لحين يتصرف في أمرها .
ولكن الفتاه بعد فترة هربت وذهبت الي الأنبا بيشوي وقصت له حكاية مختلفة تماما وبدأت في البكاء والعويل وإتهمت القمص انة تحرش بها ولمس جسدها وطبعا الحبر الجليل الملقب بالأنبا بيشوي ضعيف جدا أمام دموع العذاري والنساء وسارع في عمل محاكمة للقمص بولا فؤاد خليل وقام علي إثرها بوقف القمص ستة أشهر وبالطبع هذا سيفيد الأنبا بيشوي في حربة علي أساقفة الصعيد وتدميرة للتكتلات الصعيدية المسيحية التي تحول ووصولة الي الكرسي البابوي وهذا مع وجود غريمة الأنبا يؤنس الذي يصارع علي الكرسي البابوي أيضا وكانت هذه أولي ضربات الأمن ليقولوا للقمص بولا إن المتنصرين الذي تساعدهم هم من دمروك ،، ومن ثم حدث هدوء شديد للموضوع
ولكنة هدوء ما قبل العاصفة
........................
الأنبا يؤانس يوقع بين البابا والقمص بولا فؤاد خليل

فسرعان ما تم عمل لجنة منعقدة للقمص بولا خليل وسارع الأنبا يؤنس في قص الحكاية للبابا شنوده الثالث وقال له إنة يتحرش بالفتيات ويساعد المتنصريين وهذا سيضع الكنيسة في مواجهة الدولة ولذلك يجب التخلص منة كي لا ندخل في صدام مع الدولة .
فسارع البابا بإتخاذ قرار بتجريد القمص بولا خليل من رتبتة الكهنوتية وعودته للإسم العلماني مره أخري وعلي أثر ذلك حدث غضب من الشعب وخرج ما لايقل عن خمسة الاف قبطي في الكاتدرائية للتظاهر ضد الأنبا بيشوي والأنبا يؤانس ومطالبين بعودة القمص بولا خليل وإلغاء قرار التجريد .
فعندما علم البابا بغضب شعبة أراد إلغاء القرار ولكن وقف الانبا يؤنس له بالمرصاد وقال لو تراجعنا في القرار هيجي مظاهره علي كل قرار هناخده . ولذلك قام البابا بالسكوت الحزين فهو حائر بين شعبة المضطهد الغاضب الباكي وبين أساقفته الملتفين حولة ولا يهتمون إلا بما لهم وبكراسيهم في أكبر عملية فساد إداري تشهدها الكنيسة القبطية تتشابة مع العصور المظلمة في الكنيسة الكاثوليكية الرومانية عندما كانت تتعاون مع الإمبراطور والحكام ضد شعبها .
فلم يفكر الأنبا يؤنس وبيشوي في مساعدة هذا الرجل للمسيحين والمتنصريين وحل مشاكلهم وإنتشالهم من المستنقع الإسلامي والفسق المستشري في جسد مصر ولكنهم فكروا في كراسيهم وكيفية كسر شهره هذا الرجل الذي يعمل بجد
ولكنهم إهتموا بكيفية تنفيذ (الإتفاق ) بينهم وبين الحكومة

وعلي ذلك قامت جريدة الأهرام الحكومية الرسمية بنشر أول قرار تجريد لكاهن قبطي بالمنشيتات وهذا يوضح مدي التواطيء الحكومي في الموضوع وعلمها بما يحدث بل وبأوامرها ومساعدتها ونشر الخبر في جرائدها الرسمية لتؤكد للشعب انها تخلصت ممن كان يعيد المختطفات المسيحيات ويساعد المتنصرين وكان شوكة في حلقهم لتبدأ وصله من الضربات علي الأقباط جديدة لتدميرهم .

ماذا قال الأنبا يؤنس للشعب الغاضب :

قال لهم إذا فضلتوا عشرين سنة تتظاهروا ومعتصمين البابا مش هيرجع في قراره .ولذلك كان هو الوحيد الذي يتكلم مع الشعب ولا يعلم الشعب الغاضب من البلنيا هذه المعلومات وإلا كان قتل الأنبا يؤنس المتواطيء ضددهم والمتصارع علي الكرسي البابوي .

فمن يتكلم عن المحبة والتسامح بإبتسامة عريضة ويسبح بالشعب تسبحة نصف الليل علي تلفزيون سي تي في يتواطيء علي شعبة بل وكانت له سابقة مع شعب دوله أوربية وأرسل لهم أب كاهن بعد أن دفعوا له أموال كثيره ومن ثم
وأرسل لهم اب كاهن اخر من المقربين منة (الي عليهم خطوط حمراء) لا يعرف حتي التكلم بلغتهم وإتهمة الشعب بالفساد وقتها وهذا حدث منذ شهر أو اكثر

وأيضا حدثت له سابقات كثيره مع المتنصريين فطالب مؤخرا من عائلة متنصره شاب وفتاه ولديهم أطفال مائة وخمسون ألف جنية لكي يساعدهم للسفر الي أمريكا كخدام مرسلين من البطريركية الي كنائس المهجر .

ولذلك يحاول المتنصريين الأن تبرئة أنفسهم أمام شعب البلنيا والقمص بولا فؤاد خليل
من تهمة التواطيء لتدميره بل إنهم واقفون بجانبة
ولذلك إخترق عناصر من المتنصريين عده أماكن لجمع المعلومات وكشف حقيقة الأمر وفك لغز شلح كاهن بهذه السرعة من الكاتدرائية
فالمتنصريين لا ينسون الجميل ومن ساعد أي عنصر منهم ولذلك يقام الأن صلوات في كل من مصر وإستراليا والكويت والسعودية وأوربا وامريكا من متنصرين للقمص بولا فؤاد خليل على مصيبة التي أوقعة فيها قاده الكنيسة وأجهزة الأمن المتطرف
ولذلك يسعي متنصرون المهجر لانشاء الاتحاد العالمي للمتنصريين كمنظمات في اوربا وامريكا لمساعدة متنصرين الشرق الاوسط
ومن بعده تكوين الطائفة الرابعة للمتنصرين في جميع انحاء العالم ولان الفتره الماضية شهدت بداية تكون مجموعات في كل من الإتحاد الاوربي والكويت ومصر وامريكا خاصة بالمتنصريين بعيده عن الكنائس الارثوذكسية والإنجيلية ومشاكلهم الكثيره والعثرات التي يسببوها للمتنصريين
وكي يركز المتنصرين علي النمو الروحي والكتابي والصلوات والوقوف ككتل يصعب اختراقها من اي جهة وانتشرت فكره القساوسة المتنصريين والوعاظ والخدام والخادمات ............

ونصلي من كل القلب الي ابونا القمص بولا فؤاد خليل ومن هنا ندعو قداسة البابا شنوده الثالث لعدم الإنصياع للضغوط الداخلية والخارجية من الكنيسة ومساعدة القمص بولا فؤاد خليل علي الغاء القرار وعودته لرتبتة الكهنوتية وعدم الانصياع للانبا بيشوي والانبا يؤنس ومساعده هذا الرجل المؤمن الذي تم تلفيق القصص له وشلحة دون محاكمة صحيحة وإتهامة بترويج الفكر البروتستانتي وهذا غير صحيح رغم وقاحة الكلمة فهذا عيب علي الكنيسة القبطية أن تقسم وتفرق الجسد ولا تجمعة .

الأنبا ويصا / بعد وقوفة في المظاهرات سافر للولايات المتحدة الأمريكية غضبا وإعتراضا علي القرار علي حسب أخر المعلومات التي وصلت إلينا


ورسالتنا للشعب القبطي في البلنيا وغيرها من مناطق الصعيد لا تصمتوا لا توقفوا التظاهر اشعلوها نار تصل للسماء لا تتركوا حقوقكم فانتم القوه التي ترعب الجميع دوله وكنيسة ساعدوا القمص بولا فؤاد خليل ولا تتركوه وتسلموا بالأمر الواقع لا تتركوا فرع لكم مشكوف للمسلمين يخطفوه او يوقعوه في شباك بناتهم اهتموا لامركم وتوحدكم وهددوا الانبا يؤنس وبيشوي ولا تسكتوا لهم فتأكدوا انهم من دون شعب لن يصبحوا اساقفة وهذا ما يخافون منة لا تصمتوا لا تصمتوا وتذكروا ماذا فعل الإيرانيون الإصلاحين في أيات الله ومراجعهم وحكماهم هذا الشهر عندما تواطء ضدهم فلا تكونوا ضعفاء لان قادتكم إذا لم يخدموكم فهم قاده عليكم من دون المسيح
والرب معكم .

وتؤكد المتنصرون الأقبـــاط انها لن تتوقف عن الدفاع عن الحق والمظلومين وإنها قلبا وقالبا مع المسيحين المضطهدين داخل مصر وخارجها وهي مؤمنة بالصوت الإعلامي للمتنصريين وأهميته ونصلي من أجل الجميع ونقول للانبا بيشوي والانبا يؤنس لماذا لم تشلحوا القمص متي صليب ساويرس؟ ولماذا لم تشلحوا اسقف جنوب افريقيا ؟ ولماذا لم تشلحوا الكاهن الهولندي؟ ولماذا ولماذا وهم مليئون بالمساويء ولكنكم بعتوا شعبكم للأمن والإضطهاد حفاظا علي وهم تجرون ورائه وهو السلطة الأرضية الدنيوية
عاقبكم الرب

الرب يبارككم أعزائنا القراء ويصلح الأمور لما فية الخير للشعب القبطي والمتنصر والمسيحي في مصر وأنحاء العالم

المتنصًرون الأقبـــاط

12 comments:

Anonymous said...

هو إيه موضوع الكاهن الهولندى وأسقف جنوب أفريقيا ... وأنا فعلا حزين جدا ان الانبا يؤانس طلع من فصيلة الأنبا بيشوى

Anonymous said...

كلهم زي بعض مصيبة

Anonymous said...

أراء قبطية حرة ضد أستغلال المناصب الكهنوتية في الكنيسة القبطية الأورثوزكسية بمصر
رئي مسيحي حر عن جبروت بعض الأساقفة ورجال الدين المسيحي في الكنيسة اللأورثوزكسية وليس في حق الأنجيل أو الكنيسة فهيا منهم براء.


أولآ أبدء موضوعي عن هؤلأ الكهنة والأساقفة الزين يتخزون من زي الكهنوت سلطانآ للتحكم والسلطة علي كل قبطي ينتمي للكنيسة كما يفعل أي شرطي في الأحتماء خلف زية الرسمي وسلطان القانون للظلم وتهديد الشعب بأسم القانون. فمن الأمثلة التي يراها المواطن القبطي وبمنتها الوضوح هي عندما تحاول التحدث مع أي أسقف قبطي كالأنبا يؤنس أو اللآنبا بولا (وبعض القمامصة الجهابز مثال الأب مكاري يونان ) تجد أنك من المفروض عليك وجود وسيط أو وسيطة من الطبقة العليا (أصحاب الفلوس والنفوز طبعآ) ليتقدم هو أو هي بتحديد ميعاد معة لشرح مشكلتك وأن لم يكن لديك زالك وتوجهت لة في أسناء مرورة مثلآ حتشوف وش غير الوش وأعوزو باللة يعني (على قولت أخونا المسلمين) وربما أنتهرك وسمعك كلمة مش حلوة ومش حتفرق معاة شيبتك ولا صحتك الضعيفة مثلآ ولا أزا كنت ست أو راجل.,ازا كان محترم معاك حيقولك أعمل ميعاد مع السكيرتير وطبعآ سكرتير جاللتة مش أى سكرتير فمثلآ السكرتير سخيف أول ما تدخل علية تقولو مساء الخير هو بقئ حيقولك مساء النور (فشرت)أولا حيبص عليك بطرف عينو ويشوف مين الى قدامو دة ولابس أية (طبعآ أصحاب الجلاليب والكاجوال ألي مش ظاهر عليهم الخير ولا الريحة الغالية وتكيف العربية ما يستهلوش السلام) حيقولك نعم تقولو حابب أشوف قدسو ممكن ؟ حيقولك لية؟ (ويش تكون حضرتك يعني؟) تقولو عشان كذة وكذة (حاجة ما يكونش فيها شيك مثلآ, خلينا نقول أمضاء من قدسة مثلآ أو حابب تاخد بركة قبل فعل شيء مثلآ ,حاجة مش حتاخد منة غير خمس دقايق بالكتير ومن واجبات عمل قدسة) حيقولك قدسة مش فاضي وهو مديك ضهرة وفجئة تدخل سيدة أنيقة مثلآ وباين عليها الخير ولو ان شكلها عبرة (ربنا يسامحنى) وتبص على القعدين بقرف وتقولو أزيك يا أستاز سخيف , تبص تلاقى مسيو سخيف قام نط من كرسية وقالها أزيك يا رفيعة هانم أتفضلى سيدنا خمس دقايق ويستقبلك , تشربي أية حضرتك ويندة المسيو سخيف للواد الي قاعد جنبة ويقولها دة أبني سخيف الصغير الي حيمسك المكتب بعد عمرآ طويل وأبنو من بعدو ما أحنا كلنا هنا كدة بنورث أولادنا وبناتنا الشغل مهي عزبت أبونا وعندك مثلآ الأستاز بيتر ألي ماسك أثقفية الخدمات عارفاها أنتى طبعآ المبنى التانى الي بتلقي قدامو الشباب و الشابات الغلابة (بتوع البكلوريوس ) واقفين الساعة أتنين وتلاتة فى عز الحر يملو فورمات علشان نشغلهم في البيوت وشركات التنيظيف لو لقينالهم ما عادة البنات الحلوة بنوديهم سياحة وحتت تانية بس طبعآ من غير أستمارات تتملي دة بقى أللأستاز بيتر وحتلاقى ابنة التخين الي بييقضى الصيف كلة سياحة في شرم والغردقة ماسك الأستمارات وبيتحكم في الجماعة ألى هناك وهو الي بيقول مين تنفع فى أية وكلنا كدة كل واحد فينا يسلم لعيالة أة أهو كلة ليهم . بعد شوية بقي تلاقي المكتب بتاع سيادتة أتفتح وطلع بنقسو وابتسامتو الحلوة يدخل الهانم بمنتها الحميمية (طبعآ مش عشان جمال عيونها أو ريحة البارفان ولكن علشان هي مين أو بنت مين في المجتمع).
)يتبع)

Anonymous said...

Part 2
نيجي بقي للأنبا بولا اللأسقف الصارم الحازم صاحب السلطة والقرار فى اللأحوال الشخصية وخصوصآ مواضيع الطلاق. لو حصل وسعدك الحظ في مقابلتة شخصين فى أحد لقائتة (وعلى فكرة أنا ما نيش متجوز علشان حد يفتكر كلامى مثلآ علشان مشكلة شخصية فأنا وأعوزو باللة من قولت أنا أزا فكرت في الجواز حيكون قراري في أيدي مش أيد حد.( يعني قانونى) عمومآ لو حصل وقابلتو حتلاقي أول حاجة نظرة ثاقبة مع كثيرآ من الجدية وتكشيرة شوية (علشان ما تاخدش علية وتتجرء مثلآ) المهم بقي الأنبا بولا دة اتضح أنة بيعاير بمعيارين في موضوع الطلاق . معيار المقربين ومعيار العامة . معيار المقربين ودة طبعآ للمعارف والأقارب وزو الشئن (المتوصى عليهم من فوق سواء أساقفة أو عائلات كبيرة أو قمامصة من الدرجات العليا) مسائل الطلاق هنا بتتحل فى يوم وليلة (علي قولت الست وردة) حتي ولو كان ثمرت هذا الزواج أبناء وصبحان اللة بيتحول من طلاق لبطلان جواز (بس كلة في السر شوش ما تقولش لحد خلية في سرك) المهم الموضوع كبر لما الأقباط ألي طالبين الطلاق مشكلهم كترت وسوطهم وصل فين؟ وصل للأنبا سكر (ماكسيموس) ألى فكر عن طريقهم يعملو هو كمان قصر زي قصور الأساقفة والقسس الأورثوزوكس فقال في بالة أكسب دول وفعلآ وجة وبقي يطلق ويجوز براحتة وكسب الجو لفترة لحدة لما الكنيسة أبتدت تدايق وبالذات السلطة أتشالت شوية من أيد مين؟ الأنبا بولا وقال في بالو زمان كانو بيموتو وما بنطلقهمش وحلهم الوحيد يروحو النحية التانية (عند المسلمين يعنى) وكنا ما بيفرقش معانا علشان ما نقدرش نقول للمسلمين لأ والى ما يروحش النحية التانية بيقعد عندنا زى الكلب ما يقدريش يفلفص لكن دلوقتى بقو يروحو لزفت سكر ويطلقهم ويجوزهم نعمل أية؟ نروح للحكومة المصرية نبوس الأيد ونقلهم أحنا مستعدين نقول للعالم أنكم احسن ناس ونعمل موائد رحمان بئكل أحلي من الى قلبكم يحبو وما نسئلش عن أي واحدة تاخدوها , بس تريحونا منو وكمان نشتم بتوع برة نكزبهم و نقولهم ما فيش تفرقة ولا أضطهاد في مصر. المهم الحكومة وافقت بعد شوية دلع وقررت ألغاء السكر من مصر وترجيعة امريكا. بس قبل السكر ما يسافر راح عمل لقاء مع الجزيرة وقال جملتة ألي قسمت ظهر البعير . قال للمحاور المسلم المتطرف أحمد منصور أي واحد من الملل والأديان ما عادا أللآقباط اللأورثوزكس يعتبر زواجة باطلآ بالنسبة لهم وأبنائة أبناء زنا حتي أنت يا أحمد منصور تعتبر بالنسبة لهم أبن زنا (هنا سقطت الصاعقة ) وهذا ما جعل الحكومة المصرية تصرح بطلاق الأقباط وزواجهم مرة اخري دون الرجوع للكنيسة ودون الحوجة لهم لترك دينهم أو مزاهبهم وضربت بقرارات بولا ويوءنس عرض الحائط (وانا احي الحكومة المصرية بهذة الخطوة الجريئة لكسر موضوع الواسطة داخل الكنيسة القبطية

Anonymous said...

وموضوع المحسوبية والتجبر للمسؤلين).

حتى اوضح بعض من وجهات نظري. أولآ أنا لا أشجع موضوع الطلاق ولكن هناك بعض الخلافات الزوجية والتى تستوجب الطلاق ومن تلك الخلافات هو مثلآ اختلاف الأراء أو مشاكل الأدمان أو كرة الزوجة لزوجها من ما قد يصل في بعض الحاللات الي القتل (ومين فينا ما سمعش قبل كدة عن واحد أو واحدة وصل بنهم الخلاف لدرجة أنة يسمها او تسمة أو خلافة او كان عندهم مشاكل بشكل مستمر وشتيمة يوماتي وألفاظ وسخة ) ففي هزة الحالت أرى أن الطلق أفضل وأرحم من القتل.
أيضآ أرى أنة ليس من الصواب أن أى مطلق مسيحى ينظر لة على انة شاز جنسيآ أو عديم القدرة على الجنس أو مجنون. كما أنة أيضآ ليس من الصواب أن ينظر لأى مطلقة أنها منحرفة وسيئة السمعة وهذا يجعلها فريسة سهله لكلاب الشوارع. المهم نرجع لموضوعنا أول ما كان من هذا القرار بجواز الحكومة التطليق بالمحكمة جعل الأنبا بولا يقوم وما يقعدش أزاى يتاخد القرار من أيدو وناس تانية تقرر , راحت الحكومة منفذة القرار وأول المستفيدين منة كانت النجمة الجميلة هالة صدقي وألتي طلقتها المحكمة علي طول وألي مكنش عارف عرف وأهي واحدة قبطية أطلقت وأتجوزت دون الحوجة لأمضتك الغالية يا بولا (وفر الحبر وفر). على فكرة هالة دي كان لها سنين طويلة عند قدسك ملفها ورفضت تطلقها والكل عارف الموضوع اظن ؟.(عمومآ ما علينا) بعد صدور القرار تطلب من الأنبا بولا يبلعو لأن ما فيش فايدة من رفضة الست أطلقت وأتجوزت والكل عارف الموضوع ويمكن حامل وخلاص خرج من أيدينا نعمل أية ؟الكل بقي حيعمل زيها والمكتب حينش؟ أقترح علية أنو يقول أننا أتضح لنا أن جوزها كان متجوز من واحدة زمان في لبنان وعشان كدة يبقي زنا وينفع تطلق (حلوة الفكرة دي ياللة نقولها ونصحح الغلط) وهذا ما كان. ولكن السؤال طول السنين ألي فاتت والقضيةعندكم ومظهرتش اللأثباتات دي الا بعد ثلاثة شهور من طلاق المحكمة وزواجها؟ معقولة فجئة كدة ظهر الدليل دة؟ حتى لو كدة ما سمعتش قداستك أن العدل البطئ هو ظلم؟ (ما علينا بس حكايت موضوع الورقة ألي ظهرت فجئة مش محبوكة أوى).
نيجى لحاجة تانية وهى موضع الحلقات ألى بيعملها في سي تي في , ستصيبك الدهشة عندما تشاهد تلك الشخصية الصارمة للأنبا بولا عندما تراة بصورة جديدة شاعرية وهو يتحدث عن طبيعة المرئة وأونوستها وشاعريتها ورهافة أحساسها (طبعآ المرئة التى من نوعية مقدمة البرامج الغنوجة وليس أمى وأمك ألي همها البيت وأسرتها وعملها ,انما تلك ألأنيقة بتاعت البرفان الباريسى وأللازياء الراقية) لوهلة قد تعتقد أن المتحدث هو بولا قباني شاعر المرئة (ما علينا ولو أن كلام قدسك وبالزات كونك راهب لا يصح معه تحدثك عن مشاعر وأحاسيس المرئة فهذا يحدث مجالآ للشك في أحاسيس قدسك قد تفهم خطء وتقل من وقار وأحترام قدسك وتذكر قول السيد المسيح ليكن كلامكم نعم نعم ولا لا ومازاد عن زالك فهو من الشيطان). ما فاجئنى فى أحدى الحلقات وهو عندما قص أحد ضيوفك مشكلتة (وقد حدث زالك لضيوف أخرين أيضآ عبر برنامجك ) هو أنة أخبرك بئكتشافة لخيانة زوجتة ومحاولتها أقامة علاقة جنسية مع أخية وأنة بعد أن قام بسؤالها أعترفت لة بئقامتها علاقات في الماضي مع خمسة من أبناء عمها وأن قساوسة المنطقة المقيمة بها قامو بسؤالها وقامت أيضآ بالأعتراف لهم بزالك . عجب العجاب هنا هو عندما قمت بطلبك من زوجها أن يسامحها!!!! الصراحة أنا أصابتنى الدهشة عندما رئيت زالك ولو كان حد قاللى ما كنتش صدقت. أسمحى أقول لقدسك أمرك عجيب أزاي يسامحها يعني؟ لو كنت أنت مكانة كنت سامحت؟ أسيبلك الرد خد وقتك .
ملحوظة الأنجيل فى مسئلة الزواج يقول:
ما يربط في الأرض يربط في السماء وما يحل في الأرض يحل في السماء (وهذا عملكم أليس كزلك؟)ولا أنت بيتبع وما بترجعش (قانونك الشخصي؟)
ولو حرام الطلاق ألا بفضايح أمال الكاثوليك والبرستانت وبقيت الطوائف والكنيسة الأورثزوكسية بروسيا دولة كفرة ؟ بيقرو من القرئان؟ معلش علشان نفهم.
ولعلمك أنا أعلم بما هو أسوء من زللك عنكم كأساقفة وقمامصة وزلك لقربي من بعض الأساقفة نسبة لعملي الزى يجعلني علي أتصال شبة يومي بهم لأنجاز مهامي ومن تلك الفضائح هو قيام أساقفة بالمكر في مسائل الزواج من عمليات ترقيع لغشاء البكارة لبنات وتزويجهم علي أساس أنهم بكور وفي بعض الأحيان تكون العروسة قد تم أجهاضها للتستر على الموضوع وأخفاء عيوب أخريات ممن هم مرضى نفسين وخلافة . في رئي الأساقفة دة حكمة وستر ولكن أسم دة الحقيقي هو مكر وخديعة. دة طبعآ غير الشقق الخاصة بتاعت الأوقاف ألمسيحية ألي بياخدوها الأساقفة والقسس لأهوائهم الشخصية وزياراتهم الخاصة (وحط تحت الكلمة دى ألف سطر*).
الخلاصة

Anonymous said...

نيجى لحاجة تانية وهى موضع الحلقات ألى بيعملها في سي تي في , ستصيبك الدهشة عندما تشاهد تلك الشخصية الصارمة للأنبا بولا عندما تراة بصورة جديدة شاعرية وهو يتحدث عن طبيعة المرئة وأونوستها وشاعريتها ورهافة أحساسها (طبعآ المرئة التى من نوعية مقدمة البرامج الغنوجة وليس أمى وأمك ألي همها البيت وأسرتها وعملها ,انما تلك ألأنيقة بتاعت البرفان الباريسى وأللازياء الراقية) لوهلة قد تعتقد أن المتحدث هو بولا قباني شاعر المرئة (ما علينا ولو أن كلام قدسك وبالزات كونك راهب لا يصح معه تحدثك عن مشاعر وأحاسيس المرئة فهذا يحدث مجالآ للشك في أحاسيس قدسك قد تفهم خطء وتقل من وقار وأحترام قدسك وتذكر قول السيد المسيح ليكن كلامكم نعم نعم ولا لا ومازاد عن زالك فهو من الشيطان). ما فاجئنى فى أحدى الحلقات وهو عندما قص أحد ضيوفك مشكلتة (وقد حدث زالك لضيوف أخرين أيضآ عبر برنامجك ) هو أنة أخبرك بئكتشافة لخيانة زوجتة ومحاولتها أقامة علاقة جنسية مع أخية وأنة بعد أن قام بسؤالها أعترفت لة بئقامتها علاقات في الماضي مع خمسة من أبناء عمها وأن قساوسة المنطقة المقيمة بها قامو بسؤالها وقامت أيضآ بالأعتراف لهم بزالك . عجب العجاب هنا هو عندما قمت بطلبك من زوجها أن يسامحها!!!! الصراحة أنا أصابتنى الدهشة عندما رئيت زالك ولو كان حد قاللى ما كنتش صدقت. أسمحى أقول لقدسك أمرك عجيب أزاي يسامحها يعني؟ لو كنت أنت مكانة كنت سامحت؟ أسيبلك الرد خد وقتك .
ملحوظة الأنجيل فى مسئلة الزواج يقول:
ما يربط في الأرض يربط في السماء وما يحل في الأرض يحل في السماء (وهذا عملكم أليس كزلك؟)ولا أنت بيتبع وما بترجعش (قانونك الشخصي؟)
ولو حرام الطلاق ألا بفضايح أمال الكاثوليك والبرستانت وبقيت الطوائف والكنيسة الأورثزوكسية بروسيا دولة كفرة ؟ بيقرو من القرئان؟ معلش علشان نفهم.
ولعلمك أنا أعلم بما هو أسوء من زللك عنكم كأساقفة وقمامصة وزلك لقربي من بعض الأساقفة نسبة لعملي الزى يجعلني علي أتصال شبة يومي بهم لأنجاز مهامي ومن تلك الفضائح هو قيام أساقفة بالمكر في مسائل الزواج من عمليات ترقيع لغشاء البكارة لبنات وتزويجهم علي أساس أنهم بكور وفي بعض الأحيان تكون العروسة قد تم أجهاضها للتستر على الموضوع وأخفاء عيوب أخريات ممن هم مرضى نفسين وخلافة . في رئي الأساقفة دة حكمة وستر ولكن أسم دة الحقيقي هو مكر وخديعة. دة طبعآ غير الشقق الخاصة بتاعت الأوقاف ألمسيحية ألي بياخدوها الأساقفة والقسس لأهوائهم الشخصية وزياراتهم الخاصة (وحط تحت الكلمة دى ألف سطر*).
الخلاصة

Anonymous said...

أرى أنة من الضروري مستقبلآ للكنيسة القبطية وفي أسرع وقت ممكن قبل أن تفقد أعضائها عن طريق سوء أختيارها لأساقفة وقمامصة وموظفين يتصرفون عن دون مسؤلية وبدافع أرئهم وأندفاعتهم الشخصية في تشوية صورة الكنيسة العريقة. أن تقوم بتطهير تلك الأدارات ووضع من هم زو مسئولية وحياد فى تلك المناصب ,أن لا تكون الكنيسة والمناصب هى ورث لأبناء الموظفين وأقارب الكهنة والأساقفة . أن تكون هناك أدارة مالية خاصة هى المسؤلة عن دخل الكنيسة لتحديد المصاريف الخارجة والواردة للكنيسة القبطية للحد من البزخ المفرط الزي يقوم بئنفاق مال الكنيسة علي أشياء ترفيهيها مثال زلك السيارت الفارهة والتى تجدد سنويآ للأساقفة وبعض القمامصة وأجهزت الكمبيوتر المحمول الحديثة والموبايلات بخطوط دولية (وأحيانن تجد في جيوبهم أتنين وتلاتة ويتكلم براحتو مع أمريكا والعالم طبعآ هو حيدفع حاجة) دة كلة غير السفريات درجة أولي لأوروبا وأمريكا والمصاريف هناك والهدايا وأنت راجع (أليس كل دة من فلوس العشور وأخوة الرب والتبرعات ) عيب عيب عيب.
جملة صغيرة لقداسة البابا ,أنا متئسف يا قداسة البابا لهزة الرسالة ولكن من واجبي أن أكتبها وأعبر فيها عن أحساسي بما يحدث حتي لو كان كلامي صعب لكن حابب أقولة واتمنا يوصلك وثق أنة عن حب وعشان بتهمني كنيستي والي قلتة كلة حاصل وبيحصل كل يوم وانت لو حبيت تتئكد حتتئكد.ولو أنت عارف يبقي حرام تهمل رعيتك لأن ربنا حيحاسبك علي كل واحد بينظلم عن طريق ناس أنت عينتهم من المفروض يراعهم مش يلموهم كفاية ظلم الدنيا وأطضتهدها ليهم .مش كفايف قداستك تكتب كتب وشعر وتنساهم وتسبهم وتعتكف وقت الضيق دة مش حب أو تصرف حكيم. تزكر ان السيد المسيح كان مع شعبة علي طول مش مختفي جو البيت أو في مغارة وينزل لما المشكلة تخلص . أظن انك تعلم هزا الكلام أكثر مني؟ولا كان سيع الغضب والي يقولو الحق يطردو ويدايق .ولا كان بيعمل قعدات لعلية القوم كما يحدث اليوم في البطرخانة والكتدرائية للأساقفة وعلية ألقسس. لو دورتم بس علي الغنية حتلقوهم 2 من 100 في القباط ووققت القتل حتلقيهم هربو وألي واقفين معاكم هما الغلابة ألي مستعدين يدفعو دمهم علشنكم , مش وفاء قسطنطين هي الوحيدة ألي نجري وراها بس علشان مرات قسيس ونرجعها بس كل بنت وكل ولد مهما كان دة أبننا وبنتنا ولازم ندور علية.القرش ألي يروح في تحديث عربية أو تزكرة طيارة درجة أولي يكسي ويجهز كام طفل يتيم وكام عروسة غلبانة.ألي بيتعمل بيظهر ومفيش حاجة بتستخبة.
يا ريت يتعمل قانون من أين لك هزا في الكنيسة القبطية لمسائلة الكل عن اموالهم وسر ثرائهم والزي صار حافزآ لكل شاب أن يتمنا أن يصبح كاهنآ وكل بنت أن تتزوج من قس علشان تعيش عيش غنية وتتوقر ويتباس أيد جوزها وتعرف أسرار البيوت علشان تكسر عين ألى فيها (اللة مش جوزي قسيس وهما بيعترفولو).
عيب لما كل دة يبقي في عهد قدسك.ما ينفعش قدسك نغمض عينينا عن دة ونقعد نكتب كتب وشعر

Anonymous said...

أخيرآ وليس أخرآ أشكر أسرة المنتدي علي أتاحتهم الفرصة وسعت صدر القراء وأنا متئسف لو كلامي ضايق حد بس يمكن دة الدو المر لعلاج المرض وارجو من قداسة البابا ان يطلب من شيخ جامع الأزهر المسلمين عدم السفر للمسجد الأقصى ويلعنهم زى ما طلب من المسيحين ما يروحوش القدس وألي يروح ملعون ومنبوز ومحروم من المناولة.,أيضآ أطلب من الأنبا بولا عندما يطلب ألغاء قانون الطلاق للمسيحين أن يطلب ايضآ أن المحكوم عليهم بالأعدام في مصر يرجعهم للكتدرائية المصرية تبدي الرئ في أعدامهم مش مفتى الديار المصرية كما هو جاري حاليآ (علي القل تلك القضايا ألي فيها قتل الزوج والزوجة بسبب ااطلاق علي الأقل هو يمكن يكون عندو فكرة عن الموضوع مسبقآ لما كانو عندو في المكتب ورفض الطلاق) وعجبىىىىىىى
أحنا وللئسف ما نقدرش نتباها ونقول أن أحنا أحسن من شيوخ الأسلام ألا بعد ما نصلح حال قيادتنا المايل ودة شيء مش سهل ودلوقتي الموجود حلين , الأول نسكت ونسبهم يعربدو براحتهم لحدة بعد كام سنة الأقباط الورثوزكس يروحو لطوائف أخري وشوية لشهود يهوة والباقي للمسلمين . والحل التاني |أن تقوم ثورة تطهير من طرف قداسة البابا وتبتدي من أول واحد بعدو لتحت ونبش الملفات القديمة كلها وتعين لجنة بئعضاء جداد تقوم بدراسة كل تلك الملفات الأدارية والمالية عن طريق جهاز محاسبة خاص مع أصدار قرار من البابا يوزع ويقراء في كل وعظة أن أي مبالغ مالية سواء من تبرعات-عشور-ندور وخلافة لا تسلم ليد اي كاهن أو أسقف وأنما تتحول لحساب واحد معروف للجميع لا يحق لأحد التصرف فية ألي عن طريق قداسة البابا وأى شخص من الكهنوت لا يحق لة أستلام أي مبلغ مهما كانت ضئالتة ومن يخالف هزا القرار يتم شلحة أو أبعادة لكنيسة أخري تبعد عن الكنيسة اللأولي كتئديب وعقاب. ثانيآ يمنع أي قس أو أسقف من التنقل خارج أو داخل البلاد ألى أزا دعت الدرورة لزلك وبتصريح من مكتب قداسة البابا وبعد أعطاء أسباب مقنعة.(من المفروض أن الاهب يلزم ديرة ولكن دة بيحصل بس للرهبان الغلابة مش للأساقفة ومن العجيب أن الأسقف ألي من المفروض ترك الدنيا وما فيها تلقية عندو كل اجهزت الرفاهية وأللأتصال مع العالم من أنترنت وخلافة, وتكيفات وخلافة وعربيات فخمة وخلافة وتزاكر درجة أولي وأية؟ أيوة وخلافة.

ثالثن يمنع منعآ باتن القعدات الخاصة ألي بتم في البطرخانة والمرقصية بتاعت الأساقفة والقسس ونظام الضيافة والبوديجارداد الي يدخلو ناس ويطلعو ناس (مهى جلسات سمر بقى وضيوف أبونا الخاصين جاين يفرفشو ويتفرجو ).

رابعآ كفاية كدة النهاردة وألي معترض يرد بس بكلام واقعي مش أنت كزاب وكافر والسلام زى اخوانا المسلمين وشكرآ
وأخر حاجة اقولها للناس دي كما في الأنجيل لاأنتم دخلتم ولا جعلتو الأخرين يدخلون

Anonymous said...

http://freecopticview.blogspot.com/

Anonymous said...

انا مش مصدقة الي في الكنيسة كده الكنيسة هتتهد علي دماغنا ودماغ الي خلفونا عيب يا ابائنا الي بتعملوه دهون عيب انتوا مثال لينا وقدام الناس بتتكلموا كلام المسيح تعملوا كده انا مش مصدقة ولا متصوره الي بيحصل ده

كيريالسون

Anonymous said...

مهما تكلمنا عن هذا الرجل وانجازاتة فى فترة خدمتة لانوفية حقة لقد فعل الكثير والكثير من اجل الكنيسة ومن اجل الناس 0كبناء الكنائس ومساعدة كل من هو بمشكلة يلجاء الية 0فكان على الانبا بيشوى ان يكافئة بشلحة دون ان يعطية الفرصة فى الدفاع عن نفسة -فبمحبة شديدة لابينا الموقر صاحب الحكمة قداسة البابا شنودة نرجوة ان ينظر لابنائة بعين الرحمة والعطف وان يبقى لنا ابونا كما كان يحل مشاكلنا ويحمى عمل يدية من كنائس وجمعيات واديرة ويسير بنا الى الامام ويكمل المشوار

Anonymous said...

معيطشقبل كده زي ماعيط وانا بقري الكلام الي بيحصل ياخساره كلة بياكل في بعض زي الحيونات ربنا يرحمنا مش عارفة البابا هيلاحق علي ايه ولا ايه والاساقفة الي عاملين فيها رجال الله كده يشلحوا اب كاهن الكل بيحبة بطريقة وحشية وبفضيحة في الاهرام كنت مش بصدقكم يا متنصرين في الاول دلواتي انا مصدقاكوا ربنا يرحمنا