Tuesday, June 23, 2009

المتنصًره الطفلة / دينا الجوهري تروي ما يحدث في حياتها

دينا الجوهري: أصدقائي المسلمين بالمدرسة لا يحبونني


أحب بابا كثيرًا وأذهب معه للكنيسة


هددني رجل ملتحى ذات مرة بالقتل


حوار: ماري بسيط – خاص الأقباط متحدون


في البداية لقد استمتعت بحواري مع دينا ماهر التي تبلغ من العمر 15 عام .وفي حديثي مع دينا الذي كان يخرج عن الحوار من كثرة خفة ظل هذه الطفلة ولمعرفتي بماذا تشعر وماذا تريد، فكل ما تريده دينا أن تعيش حياة طبيعية آمنة وأن يكون لها أصدقاء وأن تشعر بالأمان دون أي تهديد وأن تخرج مع والدها دون الخوف من أن يُطلق عليه النار مثل أي طفلة تعيش مع والدها.
وفي وسط الحديث أجبرتني دينا على سؤالها عن الإضطهاد الذي تتعرض له.. نظرت إلى الطفلة الصغيرة وقلت لماذا هذا السؤال؟ فكانت الإجابة.. لكي يعرف الناس جيدًا أن مَن يطالب بحقه في هذه البلد مثل والدي ماذا يمكن أن يحدث له، وأن برغم من صغر سني وما يحدث لي من اضطهاد أنا ووالدي لكن نحن لم نفقد الأمل في ربنا.


دينا.. عايشة حياتك إزاي؟

* أنا عايشة عند ماما في القاهرة، وطبعًا ماما محجباني وبتحفّظني القرآن بتاعهم غصب عني، وبتخليني أصلي غصب عنى، وأنا بأصلي فعلاً شكلاً عشان ماما، وفي المدرسة بحضر حصة الدين الإسلامي لأني مش بعرف أحضر حصة الدين المسيحي، لكن فيه مرة حاولت أحضر حصة الدين المسيحي لكن جات مدرسة الدين الإسلامي وأخدتني من الحصة وقالت لي: انتِ بتعملي إيه عندك؟ ده مش مكانك، انتِ مسلمة ورجعتنى الفصل وقالت لي: أوعي تروحي هناك تاني.** دينا.. بتروحي الكنيسة بتحضري مدارس الأحد؟* لما بروح عند بابا بروح الكنيسة وبحضر القداس وبأصلي وأتناول أنا وبابا، وكنت قبل كدة بأحضر مدارس الأحد بس دلوقتي لأ، لأننا بنروح الصبح بدري نحضر القداس ونمشي قبل ما حد يشوفنا، عشان كدة مش بقدر أحضرها.


دينا.. لكِ أصدقاء مسيحيين؟*

لي واحدة بس.. علشان أصحابي في المدرسة ما يخدوش بالهم من حاجة وله يشكوا في حاجة، وبأروح عندها البيت وعارفة عني كل حاجة وكمان بآخد رأيها في حاجات وكمان بسألها في الإنجيل وبنقعد نصلي مع بعض وبنقعد نتكلم في المسيحية.لكن عند بابا لي صاحبات مسيحيين كتير وعارفين كل حاجة عني بنروح الكنيسة مع بعض ونصلي كمان وأنا بحبهم أوي


دينا.. لكِ أصدقاء مسلمين؟


وهل بتخافي منهم؟
ليّ في المدرسة، وهمّا ما يعرفوش حاجة عني فبحاول أتجنبهم عشان ما يعرفوش حاجة وبعد كدة معاملتهم تتغير معايا ويعاملوني وحش.

فكّرتي ترفعي قضية زي بابا؟* طبعًا فكّرت.. ولمّا أتم السن القانوني هرفع قضية، لأني أنا دلوقتي عندي 15 سنة يعني لسة ما تمتش السن القانوني، ولأني عايزة أعيش في بيت مسيحي وأدق صليب في إيدي ولأني مسيحية ومؤمنة بالمسيح



كيف آمنتِ بالمسيح برغم صغر سنك؟*


بابا كان دايمًا بيحكيلي عن المعجزات، وفي يوم واحنا قاعدين في مزرعة بابا فيه سور كبير دايمًا كنت بشوف القمر بيطلع من وراه، وبعدين دخلت أنام حلمت بـ"بابا يسوع" جالي في رؤية في مزرعة بابا بالليل، وكان بيحصل معجزات كتير في المزرعة، وبعد كدة شفت بالون كبير طالع من وراء السور فيها صورة بابا يسوع وهو بيضحك ضحكة جميلة جدًا وفضل البالون يطلع وينزل وأنا فضلت أعيط من الفرحة لغاية لما البالون وقف على الأرض، الأرض كلها اتحولت إلى كنيسة كبيرة، صحيت من النوم وأنا إحساسي إن ده حقيقي مش حلم، حكيت لبابا قال لي ده حلم، بس كنت مبسوطة بالحلم.


بتخرجي تتفسحي؟*


مش كتير بسبب الخوف من أي حد يتعرف علينا، بس بابا أوقات بيخرّجني ونتمشى مع بعض نتكلم بس طبعًا مش كتير، بس بكون مبسوطة وأنا مع بابا. ** شايفة ماما إزاي؟* ماما بتحاول زي الباقي إني أصلي وأصوم، وبتسيبني آجي لبابا بالعافية لأنها بتكون رافضة، لكن قبل القضية كنت بروح وآجي براحتي، بس أنا بحب بابا وبكون منتظرة الوقت اللي بروح أقعد معاه بالرغم من إني مش بعرف أخرج كتير وأنا عند بابا، بس بكون مبسوطة وبقعد أصلّي كتير.


معاملة الناس شكلها إيه معاكي؟*


بيحاولوا يصلحوا مني.. خايفين إني أكون زي بابا.. لدرجة إن ماما بتخليني أصلّي كل يوم ومحجباني وأعمامي أخذوني على الأزهر لإشهار إسلامي وحاجة غريبة أنا مش فهماها، وهناك فضل أعمامي يسألوا الشيوخ يعملوا معايا إيه؟ فكان رأي الشيوخ إن أعمامي يمنعوني من أبويا وأني لا أره مرة ثانية، وفضلوا فترة يحفظوني القرآن غصب عني.


هل تعرضتِ لاضطهاد قبل ذلك؟* أيوة.. الموقف الأول وأنا راجعة من المدرسة في أحد الأيام.. توقفت سيارة ونزل منها شخص شكله غريب عنده دقن كبيرة جدًا ومسكني من ملابسي وقال: "إن ما كنش أبوكي وانتِ هترجعوا عن اللي بتعملوه هنقتلك ونقتله"، أنا طبعًا طلعت أجري على البيت وما حكتش لماما، وأول لما قابلت بابا حكيت له اللي حصل، وأنا مش خايفة من الإضطهاد لأن ربنا معايا وبيحميني مش بيسيبني، علشان كدة أنا مش خايفة.الموقف الثاني إن إحنا دايمًا بنتنقل من سكن لسكن خوفًا من حد يتعرف على بابا، عمرنا ما إستقرينا شهر كامل بشقة، وطبعًا الموضوع ده من سنين.وبابا اتعرّض قبل كدة لضرب ناري بسبب تعرّف بعض الأشخاص عليه، لكن دايمًا ربنا معانا.


المتنصًرون الأقبــاط

3 comments:

Anonymous said...

ايمان البنت دي لايضاهية ايمان في الكون

nakedeye said...

...
Submitted by Faqi Hussain (United States), Nov 21, 2006 at 00:56

We have been made to believe that Islam is hijacked by the terrorists, the mantra repeated often is that "Islam is a religion of peace" and all the terror and death inflicted on the us is not by Islam, but by people who have hijacked Islam namely the terrorists. Nothing can be further from the truth. There is no radical Islam, neither is there political Islam nor militant Islam. There is only one Islam. Period. The perpetrators of all the Islamic horror that goes on around the world like, 9/11, 7/7, Madrid, Beslan, Bombay, Bali, Dafur and countless others are by the practitioners of the "religion of peace" which is Islam.

How could anyone calling themselves practitioners of a religion of Peace even think of acts of such barbarity & cruelty, yet Muslims plan them methodically, cold-bloodily and execute them? Don't look too far; read the daily reports coming from Iraq where the violence is on Sunni vs Shiite and vice versa - the answer is ISLAM.

The living embodiment of Islam is the Quran, which is a document of exclusion, hatred and violence that shapes the mind set & behavior towards other human beings who are not Muslims or who belong to another sect. This evil stone-age document is ideally suited for retards or people of stunted development. People who prefer to follow blindly than to think for themselves, to HATE than to LOVE, and to seek & celebrate DEATH rather than to celebrate LIFE.

Sadly, Muslims themselves are the ones who are most victimized by Islam. They have inherited this viral psychological disease of hate and violence; they live by it, and transmit it to their young ones. (child suicide bombers is just one example).

A puzzle to non-Muslims: why any intelligent and reasonably sane person would live his life by the dogma of Islam? It is particularly disconcerting when Muslims living in a secular non-Islamic society still follow blindly without questioning or reasoning whether all that is in the Quran, hadiths and siras are true. Just for argument, Abraham never lived in Mecca or Arabia, the furthest he went was what is today's Iraq, but they believe that the Kaaba in Mecca was the house that Abraham constructed and the meteorite came from Paradise. (It came from space).

The non-Islamic world has a huge problem on its hands right now—the ever-encroaching and multiplying of Muslims. For as long as there are mosques, madrassas, and Islamic centers; peopled by well-paid, highly indoctrinated and strategically placed mullahs and imams; and, as long as there are people who prefer to be led by these Mullahs and treated as children, Islam will flourish anywhere and will pose an existential threat to unbelievers. All the excuses, grievances and reasons given for the savagery of the jihadists and Islamofascists are side issues. It is Islam, that is the real problem. It is obvious that there is no cure, the only plausible answer is to separate them and encourge them to leave the West and live the life style they love. ( to be led blindly by illiterate clerics who still live in the 7th century). Leave non-muslims alone to get on with their lives and there will be no conflict. We can get on fine without them.

you can get more from this link

http://www.danielpipes.org/comments/66787

,و مما سبق يتضح أن الحل الوحيد هو عمل محميات طبيعية للمسلميين

Anonymous said...

المتنصرين فعلا انتوا مجتمع موجود بس مش هنقدر نساعدكم